Här kommer första avsnittet i min lilla bröllopsföljetong. Detta inlägg kommer att behandla planeringen inför brölliset, ända fram till typ veckan/dagarna innan.

Det hela började ju som så att Tomas gjorde det där ”gå ner på knä och fria på riktigt” på vår sexåriga förlovningsdag, den 10:e juli 2013. Detta kan ni läsa lite mer om här. Jag fick en jättefin (men tyvärr mycket otymplig) ring som var tillfällig och det hela kändes väldigt overkligt men roligt. Jag hade inte alls tänkt att vi skulle gifta oss inom en så kort framtid, men när Tomas frågade kändes det ändå så självklart och bra.

20130710-223943

Vi bestämde väldigt snabbt att vi ville ha ett tidigt sommarbröllop och att nästa sommar ju kändes passande. Varför dra ut på det mer än nödvändigt liksom? Jag bestämde också på en gång att jag ville att mina syskon skulle vara mina brudtärnor. Det jag kommer ihåg att jag var orolig för var planeringen och hur vi skulle hinna med den, för efter alla hollywoodfilmer och tmc-program jag sett om bröllisar så blir ju alla bridezillas och alla behöver bröllopskoordinatorer för att palla trycket. Det visade sig dock att det gick utmärkt att inte ha en koordinator, och att vi typ inte planerade speciellt mycket alls eller jobbade så hårt med förberedelser alls förrän typ två månader innan.

Något som kändes viktigt att hitta right away var ju dock ett ställe att gifta oss på och ett ställe att ha festen på. Vi fick väldigt snabbt bestämt att festen skulle äga rum på Galeasen, en teater på skeppsholmen. Det var sedan basen för valet av giftasplats. Vi ville kunna gå till festen från stället vi skulle gifta oss på, och åkte ut till skeppsholmen och scoutade efter ställen. Där hittade vi däremot inget som kändes bra, men när vi gick från skeppsholmen in mot stan så gick vi förbi denna stora kyrka som ligget i ena änden av kungsträdgården:

20130821-202609

Vi bestämde oss för att kolla om den, av någon crazy anledning, skulle kunna tänkas vara ledig den 7:e juni året efter. Detta verkade ju mycket otroligt med tanke på läget på kyrkan och att datumet var en av de mesta giftashelgerna under året. Vi skickade iväg ett mejl och fick svar att den visst var ledig och vips hade vi bokat in oss den 7:e juni klockan femton noll noll. Va?!?! Helt sjukt att det fanns plats för oss? Så svårare än så var inte valet av ställe att gifta oss på. Och varken jag eller Tomas hade något annat ställe som vi verkligen kände var viktigt att gifta oss på. Så det hela kändes bara tipptopp. Däremot kändes det hela otroligt läskigt i och med detta eftersom det blev så på riktigt.

Sedan rullade sommaren på, och här i krokarna var jag också på Beyond Retro och köpte två olika klänningar och en slöja. Dessa klänningar kostade inte alls mycket (runt 150 kronor) och var typ nattlinnen och jag tänkte att jag ju kunde köpa någon annan ifall jag hittade, eftersom de var så billiga. Slöjan blev inte den jag använde, men den ena av klänningarna var den jag gifte mig i.

Här provar jag en klänning jag inte köpte men som var lite fin.
IMG_8326.JPG

När sommaren blev till höst var ett av våra viktigaste mission att göra gästlistor. Vi gjorde två olika gästlistor, för att vi hade en hela paketet-lista och en eftersläppslista. De som blev bjudna till hela paketet var alltså bjudna på vigseln, middagen och festen. Eftersläppslistan var en lista för de som blev inbjudna till festen. Jag tycker att det var väldigt bra att ha två listor, eftersom vi inte hade råd att bjuda alla vi ville på middagen så var det väldigt härligt att massa härliga människor ändå kunde sluta upp och komplettera middagsgänget och göra festen till så mycket mer och så mycket roligare.

Men för att kunna göra en rimlig gästlista så var vi ju också tvungna att börja fila på en budget. Något jag avskyrrrrr. Hatar att hålla på med pengar. Men vi skissade lite på en, som ni kommer få kika lite närmre på i avslutningsinlägget tänkte jag, och kom fram till att vi max kunde ha 100 gäster på hela paketet och max 150 på eftersläppet. Med detta i bagaget så finslipade vi det sista på gästlistan och så skickade vi ut save the date:s i oktober någon gång till de som var med på vår hela paketet-lista. Festgästerna fick vänta lite till, de fick kanske inte inbjudningar förrän i början av året 2014.

När vi hade bestämt vilka som skulle få äran att närvara på brölliset och skickat ut save the date:s så kontaktade vi också vår kompis Emelie och frågade om hon ville rita vår inbjudan. Det ville hon, och såhär fin blev framsidan av inbjudan:

framsida-599x850

Några fler saker vi gjorde under hösten var att kolla med fotografer, börja fila på maten och vem som skulle laga den, höra av oss till personer som kunde spela musik, höra av oss till de vi ville ha som toastmasters och ha möten med han som vi ville skulle viga oss.

Men det enda vi liksom spikade här var 1.ställe att gifta oss 2.ställe att äta och festa på och 3.gästlista.

 

När hösten blev till vinter så känns det som att vi knappt gjorde ett jota som hade med bröllopet att göra. Jag gjorde förvisso små planeringslistor men allt jag planerade in på diverse månader (beställa porslin, göra spootifylista osv) sköt vi hela tiden upp för det kändes så orimligt att liksom sätta sig ner och göra en musiklista i januari? Här var det kanske mest inspiration i form av pinterest och saker på stan som hade med brölliset att göra.

Här är en bild på när jag och Vilda var brudtärnor för sisådär tjugo år sedan när min pappa och extramamma gifte sig. Avdelning: inspiration till hur jag inte vill att humöret ska vara, se Vildas min.

IMG_2951.PNG

Sedan blev vintern till lite mindre vinter och då skapade vi en facebookgrupp för de som vi gärna ville bjuda på brölliset men inte hade möjlighet till att bjuda på middagen. De fick alltså utgöra efterfestsförstärkningen.

Här hade vi också fått en kock bokad och vi hade kommit fram till upplägget att vi själva skulle stå för förrätt och efterrätt och kocken för varmrätten. Här någonstans i krokarna började vi också skicka ut de riktiga pappersinbjudningarna till de som skulle få gå på hela kalaset. Och då började det kännas så himla verkligt så att det blev lite läskigt.

Sedan blev det vår och allt närmade sig med stormsteg. Här började vi bocka av saker på riktigt i vår todo-lista för att minska på stressen. Vi var på Galeasen för att spana in lokalen och mäta och planera, för att kunna göra beställningen av bord och poslin och så, vilket vi gjorde via ett företag som hette Aladdin. Och vi körde verkligen inte på det dyraste mest fancy porslinet utan det allra allra billigaste. Alltså VEM tänker egentligen på en tallrik? Så resonerade vi i alla fall. Men ja, medan vi var på galeasen och mätte passade vi på att ”göra entre” genom det fina draperiet som hängde vid en liten scen där.

IMG_9046.JPG

Vi spanade också in kyrkan och provade att gå uppför altargången och känna på känslan (som inte kom I NÄRHETEN av den verkliga känslan alls).

IMG_9067.JPG

Jag köpte de sista sakerna till min outfitt och beställde min ring i denna veva också. Jag hittade dessa världsafina skor från Vagabond och bestämde att jag skulle ha dem på brölliset trots att min mormor tidigare sagt att en brud ska ha nätta klackar ::D:D:D Men hon är ju en annan generation och så. Jag tyckte att dessa skor skulle va pörfi till min knälånga klänning. Och jag skulle kunna använda dem mycket till andra outfitts och tillfällen också vilket kändes bra i själen. Fattar ej grejen att köpa VÄRSTA DYRA OUTFITTEN och bara använda denna en gång? Jaja. Här är skorna i alla fall.

IMG_8278.JPG

Jag köpte också en till slöja och ett underklädeslinne och ett par mamelucker, allt på Beyond retro, för att komplettera min lite genomskinliga klänning. Och vips så hade jag hela outfitten kirrad.

IMG_8348.JPG

Vi hade också en massa möten denna tid. Med prästen för att bestämma det sista, med fotograferna för att bestämma dealer med bilderna, muntliga möten med bandet för att kolla att allt var på banan. Här någon stans blev det också klart att kocken inte kunde jobba det datum vi skulle gifta oss *starta paniken*. Som tur är hade han en bra kompis som han rekommenderade så honom träffade vi också snabbt och bokade en meny och allt sådant så att det skulle liksom vara klappat och klartt. Denna tid kändes det viktigt att få saker klart.

Ja och så blev det senvår/försommar och jag gick i skogen så ofta jag kunde för att spana på liljekonvaljerna och se hur de växte. Jag höll båda mina tummar blåa för en kall vår så att de inte skulle ha hunnit blomma ut till brölliset eftersom jag så gärna ville ha sådana i min bukett. Liljekonvaljer och syrener är mina favvoblommor!

IMG_9791.JPG

Här när det verkligen började dra ihop sig och bara var någon månad kvar så klippte jag barret och blev provsminkad av hon som skulle mejka mig. Så himla duktig!! Jag skickade inspirationsbilder och bad om mycket glitter och stenar och ögonfransar.

IMG_0506.JPG

Några veckor innan så blev jag överraskad av mina frändz en lördagsmorgon och hade en av de bästa dagarna i mitt liv på min finfina möhippa. Det var så himla fint och bra och kul alltihopa och så bra ordnat.

IMG_9964.PNG

IMG_9984.PNG

Och efter hippan var det bara två veckor kvar till brölliset. SÅ HIMLA SNAAAAAAART så det kändes helt sjukt overkligt. Under denna tid la jag mycket fokus på att planera efterrätter och förrätt, tänka pynt och blommor, köpa saker vi behövde såsom papperstallrikar och glitter och fejktatueringar. Tomas spenderade mycket tid med att göra en spellista till festen och konstruera bordsplaceringen. Han gjorde hela den alldeles själv men bara några små tankar från mig. Så himla skönt för mig att slippa pillet!

Ja och sedan var det veckan innan bröllopet men det kommer jag skriva mer om i inlägget ”Upptakten” som kommer senare. Men en kort liten punktlista kommer här på de viktigaste olika förberedelserna vi gjorde under året.

Juli:

– blev friad till

– bestämde besthens, toastisar och ställe att ha middag och fest

Resten av sommaren:

– bestämde plats för vigsel

– bestämde vigselförrättare

– köpte giftasklänning

– pratade med kompisar om att spela under vigseln

Hösten:

– gjorde gästlista

– gjorde en budget

– bjöd in till en save the date-grupp på fb.

Vintern:

– bjöd in till efterfest

– skickade ut inbjudningar till nära och kära

Tidig vår:

– bokade kock

– hade möten med fotograf

– köpte de sista sakerna till outfitten inklusive ring

Sen vår:

– beställde bord och porslin och sådant

– gjorde bordsplacering

– bokade vickning till bröllisfesten (Burger Bros)

– mentalt förberedde oss (TRODDE VI JA!!! HAHAHAHA det gick ju inte att förbereda sig???)

4 Comments on Bröllopsföljetongen avsnitt 1- planeringen

  1. Så glad att jag snubblade över det här inlägget. Jag och min fästman gifter oss i sommar och det är ju perfekt inspiration och tips :)! Kommer det en del 2?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *