Som vi hade peppar och oroat oss för resan till Göteborg. Märta hade haft några genomkinkiga dagar tidigare i veckan, men sedan två superbra precis innan så det kunde gå lite hur som helst. Skulle vi ens komma iväg till konserten?

Vi hade bokat biljetter på Blå Tåget eftersom de erbjöd egen kupé. Supernajs och servicen från den trevliga kvinna som hjälpte oss med det var fantastisk.

Däremot så hade vi inte insett att tåget skulle sakna AC. Kanske borde vi fattat det då det är ett tåg från 60-talet, men det kanske är något man kan pula in? Hur som helst resulterade det här i en väldigt obehaglig upplevelse då vi åkte på årets varmaste dag. När vi var ungefär en timme från Göteborg märkte Yrsa att Märta, som låg och ammade, andades konstigt. Vi insåg sedan att hon inte riktigt betedde sig normalt. Hon var slöare än vanligt och fortsatte andas konstigt. Det bar snabbt av ut i korridoren med henne där fönstren stod så öppna det gick och det fläktade så kallt det kunde på tåget. Där var det dock väldigt svårt för oss att höra hennes andedräkt.

Eftersom läget inte verkade förbättras fast vi stod där ute och blåste kallt på henne själva samtidigt som fönstren blåste luft utifrån gick Vilda efter ett tag till restaurangvagnen och bad dem ropa ut ett meddelande om att vi behövde en läkare. Och när vi som mest vågade hoppas på nån läkarstudent eller kanske en veterinär så dök det plötsligt upp två läkare, en narkosläkare från Astrid Lindgrens barnsjukhus och en barnmorska! Samtidigt kom Vilda, eller var det kanske Nora allt var väldigt stressigt, med kalla handdukar som vi lade på både Märtas och Lillys pannor.

Läkarna kollade på dem, speciellt Märta då, och konstaterade att hon hade okej vätskebalans men att det troligtvis var värmeslag det rörde sig om eftersom hon var slö och inte betedde sig som hon brukade. Narkosläkaren fick henne till slut att skrika vilket är en bra sak, någon vi inte hade lyckats med trots att hon vanligtvis är lättretlig och vi verkligen försökte reta upp henne.

Vi blev erbjudna att stiga av tåget tidigare än Gbg, men eftersom läkarna tyckte att det verkade okej nu så stannade vi kvar men hängde ute i korridoren resten av resan. Under den tiden kom både narkosläkaren och barnmorskan tillbaka och kollade så allt stod rätt till, så himla gulligt av dem!

När vi väl kom av tåget var vi utmattade och skärrade allihop, så den planerade middagen fick bli roomservice istället.

Natten gick bra och på lördagen blev det lite häng på stan efter frukosten.

Eller stan och stan, Trädgårdsföreningen mest! Vi var coola med glassar.

Sedan bar det av tillbaka till hotellet för en snabb matbit och överlämning av Märly till farmor och farfar.

Under hela konserten levererades uppdateringar av detta slag:

Hela konsertgänget!

Oh! Vi träffade ju en fantastisk bloggläsare/instagramföljare också! Och vi blev så chockade att vi glömde att komma ihåg ditt namn, men jag (Tomas) är övertygad om att det var något i stil med Clara, Carro eller Karsten. Vi har redan uteslutit Karsten. Du var hur som helst underbar och vi ångrar att vi inte tog en bild med dig! Vi är helt enkelt väldigt ovana vid att träffa följare. Vi behöver mer träning. Säg hej till oss!

Hur som helst.

Håkan var ljuvlig som alltid och det var skönt att göra något utanför bebisbubblan, även om vi båda saknade Märly.

Allt gick bra i alla fall och även den natten sovs det bra!

Vi avslutade vistelsen med ännu en hotellfrukost och sedan bar det av hemåt.

Med Blå Tåget även denna gång, men nu var vi ju förberedda så vi tog av Märly kläderna på en gång, öppnade fönstret i kupén så mycket det gick (vilket resulterade i hyfsat drag men även omöjlighet att prata med varandra i fyra timmar pga OVÄSEN) och hade kalla handdukar redo. Allt gick bra och sen var den resan över!

Så, för att sammanfatta: Blå Tåget är trevligt men kanske inte så lämpligt för små barn, i Gbg kan en sitta i parker och äta glass, det går att vara borta från Märly i några timmar om de är på rätt humör, vi har de bästa följarna och Håkan är fortfarande en av de bästa liveakterna!

12 Comments on Göteborgsresan

1. Alltså. NUUUUU förstår jag att Märly är en blandning och båda namnen och inte ett smeknamn till Märta. Har trott att ni favoriserade Märta o tyckt sååå synd on Lilly men de e ju bara jag som är redigt osmart… Puuh, nu gillar båda era barn… Tvungen att dela med mig av detta dumma (men kanske lite roliga?) missförstånd…

2. Finisar!! SÅ kul att träffa er! Och vilket minne du har Tomas. Borde förstås också tänkt på bild men blev så glad när jag såg er att jag helt glömde. Hoppas ni hade en underbar kväll!

P.S ska försöka kommentera bättre framöver, men nu vet ni att jag finns och diggar er i alla fall! 🙂 KRAM

• Yes, jag som dessutom är sämst i världen på att komma ihåg namn, hade rätt! Det var en finfin kväll, hoppas din också var det 🙂

3. Jag såg också er på Ullevi men vågade ej säga något pga feg/vill ej inkräkta :sssss Sorry för utebliven följarmötesträning hehe

4. Men gud, var det bara jag som borjade grata nar jag laste detta inlagg! Gud vilken stress. Bara att liksom ta det steget i huvudet att vi behover faktiskt en lakare, det ar allvar.
    Ni maste ha varit saa oroliga och radda.
    Och sa skont med en massa proffs som kom till undsattning.
    Kramar

5. Usch vad mina gravidhormoner inte klarade att ens läsa om er tågresa.. fick ropa på sambon som fick komma och trösta, haha!

Skönt att resten av helgen var bra för er!