Namaste säger jag och hälsar er välkomna till yrsas yogarutin med en harmonisk bild  Bilden visar inte kanonkulan som kommer direkt efter sporttoppens slut. På grund av mitt extrema värmepåslag yogar jag i leggings och sporttopp bara, helst skulle jag vilja ha på mig bara underkläder men eftersom vi har ett hus mittemot oss känner jag mig lite väl avklädd då.

Jag har ju nu i fem dagar gjort en liten egenkomponerad yogarutin (känner mig som ett sådant proffs när jag säger saker som yogarutin) för min onda rygg. Den är absolut inte tänkt som någon slags träning utan bara som hjälp mot min rygg. Den är också väääääldigt lugn och till stor del sittandes eftersom jag är rädd att för mycket stående och påfrestande aktivitet påverkar min kropp så att den ska få för sig att det är dags att börja föda. Det är väldigt svårt att hålla sig från att göra mer utmanande positioner för jag märker nu när jag kommit igång lite igen hur jag saknar yogan. Jag påminns om hur otroligt skönt det är att sträcka ut och arbeta igenom hela kroppen och känna sig alldeles trött på ett skönt sätt och som gelé efteråt. Men jag håller mig till mina lugna övningar. Jag är verkligen inget proffs men jag tänkte dela med mig av mitt pass, som inspo för andra och för att ni kanske kan tipsa mig om fler övningar ni gillar/tror kan passa mig.

Det är ingen fast rutin utan jag har en del övningar som jag gör i lite olika ordning beroende på känsla. Men jag brukar alltid börja med att sitta och andas in och ut lite för att hitta andningen. Sedan gör jag en mix av dessa övningar och gör alla ungefär tio gånger eller i tio andetag (obs varning för att jag inte kan namnen på alla)

  • Andas och föra upp armarna i stora halvcirklar, sedan ner antingen framför kroppen eller ner i halvcirklar igen.
  • Katten och kon, alltså när man står på alla fyra och andas in i en svankande ko och andas ut i en krummande katt. Men här svankar jag inte i kon utan försöker hålla ryggen i neutralt läge, det är för att jag tror att jag svankar alldeles för mycket mest hela tiden på grund av omfördelningen av vikt i min kropp, och att det inte känns bra att göra det.
  • Ligga i barnets position, men med knäna otroligt långt ut på mattan så att magen ska få plats.
  • Framåtfällning för att sträcka ut ryggraden ordentligt, som känns som att den blir alldeles hoptryckt och felbelastad
  • Sittande andas in och ut, på inandning svanka (obs lite lite för mig) och på utandning krumma bakåt. Denna är väldigt lik katten och kon men jag tycker att jag kommer åt lite olika ställen beroende på om jag sitter eller står på alla fyra.
  • Denna är väldigt svår att förklara, och jag har ingen aning om vad den heter men man står på alla fyra och andas upp ena armbågen och tittar uppåt, sedan på utandning kommer man in med armen mellan den andra armen och kroppen och på inandning upp igen osv. Man kan också lägga ner armen och stanna där i flera andetag men den vridningen känns inte bra i min mage.
  • Rotation med armbågarna, de hålls ihop framför ansiktet och på inandning för man upp och runt dem och på utandning bak och ner och tillbaka.
  • Sittande med böj åt sidorna. Andas upp armarna till horisontellt läge, andas ut och sätt ner vänstra handen i marken och för upp högra handen ovanför huvudet och luta åt vänster. Och sedan andas in och kom upp och gör samma sak fast åt höger. I denna brukar jag först växla arm i varje andetag och efter ett tag stanna kvar några andetag åt vardera sida för att komma ner mer i positionen. Den drar så skönt på sidan!!
  • En modifierad universalen där jag inte alls böjer ryggen lika mycket som i en vanlig universal. Jag lägger mig på sidan med hela kroppen och för sedan armen som ligger på ovansidan upp och bakåt och tittar ditåt. Men med fokus på att inte böja i ryggen för mycket, utan sträcka ut på framsidan av axeln mer.
  • Stående in och utandning. På samma sätt som jag sitter och andas in och ut och för upp armarna i halvcirklar brukar jag också stå och göra det. Det känns som att det kommer åt lite olika ställen.
  • Liggande med benen uppåt. Precis som den låter ligger jag i denna position på ryggen och har benen rakt uppåt och mer än så är det inte.

Ja ungefär såhär ser mitt lilla pass ut. Beroende på hur länge jag stannar i positionerna och hur länge jag andas innan och efter tar passet någonstans mellan 20 och 30 minuter ungefär. Jag är noga med att inte göra något som gör ont på dåliga sätt, och ibland kan jag inte göra en position för jag får uppstötningar och får då avsluta den. Men så får det vara. Jag har det ju lite bättre i ryggen känns det som och jag hoppas att det har med yogan att göra, så jag fortsätter göra passet varje dag och efteråt tar jag en varm dusch. Så ni som kan lite om sådant här, finns det något mer bra jag kan göra? Jag blir så tacksam för tips! Men det måste som sagt vara lugna övningar som inte är för påfrestande.

5 comments on “Min yogarutin ”

  1. Tipsar också om yoga with Adrienne. Finns en för ryggont som är jättelugn och skön. Har för mig att det mesta inte är ”ståendes” och hon ger alltid tips på alternativa ställningar.

  2. Så bra guide och bra tips här ovan!
    Jag har alltid drömt om att bli lite mer vig och hitta det där lugnet som alla talar om infinner sig efter x antal yoga lektioner. Vad tycker du funkar bäst för dig? Yoga med instruktör eller yoga själv?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *