Eftersom det är jag som tar hand om våra räkningar här hemma, pga Yrsas ångest inför allt som har med pengar att göra, så är det även jag som månad efter månad ser hennes hyfsat höga mobilräkning från Tele2. I stort sett varje månad är hon tvungen att köpa till extra datatrafik. Eftersom Yrsa trodde att hon hade 4 GB datatrafik i månaden och jag tyckte att det var konstigt att hon förbrukade det varje månad när hon varken streamar musik, film eller podcasts så tog jag kontakt med Tele2. Första gången var igår och andra gången var idag eftersom de hade problem med sitt system igår och inte kunde göra några förändringar av abonnemang. Ja, idag fick jag ju dessutom ringa två gånger för första gången jag ringde kom jag till ett kontor där deras internetuppkoppling inte fungerade. De hade ju kunnat köra internetdelning på sina mobiler föreslog jag, men de kanske inte hade abonnemang med tillräckligt mycket datatrafik *blink blink*. Om man slår ihop dessa dagars samtal lät det ungefär så här i alla fall, fast med kanske lite fler ord och trevligheter:

”Hej, jag ringer åt min fru. Hon behöver köpa till datatrafik typ varje månad och jag tycker att det låter konstigt eftersom det bör innebära att hon gör av med mer än jag gör som streamar både musik och podcasts. Jag kan heller inte hitta hennes abonnemang på er hemsida, finns det inte kvar längre?”

”Ja, jag ser här att hon har ett abonnemang med 3 GB surf per månad.”

”Jaha, men varför betalar hon 40 spänn mer i månaden än det står att det ska kosta på er hemsida då?”

”Jo, det abonnemang hon har finns inte kvar längre utan vi ändrade i somras.”

”Okej, men varför har hon inte meddelats om det då?”

”Vi har kunder som fortfarande sitter på jättegamla abonnemang och som inte vill byta så vi kan inte meddela alla våra kunder när vi gör om våra abonnemang.”

”Nähä, men om ni ser att en kund behöver köpa till datatrafik varje månad och redan betalar mer än exakt samma abonnemang kostar, kan ni inte meddela då att för bara en tia extra så går det att få 6 GB surf?”

”Vi kan uppgradera henne till det nu om du vill?”

”Ja, det förstår jag att ni kan, men hur tänker ni att ni ska kompensera henne för att hon sedan i somras dels har betalat 40 kronor för mycket för sitt abonnemang och sedan ytterligare för extra datatrafik?”

”Jo men det kan vi lösa nu på en gång genom att uppgradera hennes abonnemang så kommer hon slippa köpa till extra trafik.”

”Ja, jag fattar det, men hur kompenseras hon för att ha betalat uppåt hundra kronor mer i månaden än hon borde ha behövt?”

”Jag ska prata med min kollega. Häng kvar…. Tack för att du väntade. Jo, det är lite ert ansvar att hålla koll på om vi ändrar abonnemangen, så vi kan inte kompensera för det.”

”Haha, okej” (Här sade jag troligtvis något väldigt sarkastiskt också)

”Men jag kan uppgradera abonnemanget nu då så det blir 6 GB i månaden istället.”

”Okej”

”Vill du att jag gör så att det går igenom nu eller ska vi göra det vid månadsskiftet eller så?”

”Ja, jag vill ju så klart att ni gör det så fort som möjligt så hon inte behöver betala för något hon inte får”

”Ja, jo just det….”

Och sen så var det lite artighetsfraser och så frågade jag när vi kan säga upp det här.

Alltså, jag fattar ju att Tele2 vill suga ut så mycket pengar som möjligt ur sina kunder. De är ju ett telefonbolag och det telefonbolag gör är ju i stort sett att bjuda på nåt så kunden känner sig nöjd och sedan rövköra en på något annat. Pengarna ska in och så vidare. Men att inte kompensera någon som varit kund hos dem sedan hon fick sin första mobiltelefon för sjuttioelva år sedan tycker jag är urbota dumt. Och att skylla på kunden som de låter betala mer än hen skulle behöva i flera månader tycker jag är vidrigt. Jag önskar att jag haft Tele2 som leverantör så jag hade kunnat be dem dra åt helvete, men det gjorde jag redan för fem år sedan!

8 comments on “Tele2 – Årets rövhattar”

    • Tja, kanske för att de gjort en förändring där den enda skillnaden är att abonnemanget är billigare, och för att det är en rimlig sak att göra för sina kunder? Men varför ska man förvänta sig service och kundvård från ett företag, det låter ju supertokigt.

  1. Jo, jag tänker som så att om man ingår ett kontrakt med ett företag att man ska betala en viss summa pengar varje månad tills man själv bryter eller omförhandlar kontraktet, så ska man göra det. Det är ju på ens eget ansvar. Om man ska se det från en mer ”neutral” synvinkel. Men själv tycker jag nog att alla operatörer är as. smajlifejs.

  2. Om en part i ett bindande avtal förändrar villkoren skall den andra parten få möjlighet att säga upp avtalet, eller löpande ges tillgång till produkt eller tjänst enligt ingånget avtal. Jag misstänker att Tele2 kanske menar att de fortsatt tillhandahålla den produkt de erbjöd från början?
    Annars tycker jag att det kan vara läge att vända sig till Telekområdgivarna. Här är ett exempel (exemplet gäller bredbandsoperatör, men de agerar mig veterligen under samma lagar): http://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-beslut/inga-avtal/andrade-villkor/

  3. Jag har jobbat på 3 och där skickades det ut brev till kunderna när deras gamla abonnemang ändrades. Det tycker jag är bara rent hyfs att informera om? Eftersom det faktiskt påverkar er faktura! Dåligt av Tele2, är själv kund hos dem! 🙁

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *